Stadsbestuur ontdekt parkeermeters al maanden uitgeschakeld: minstens 95 Oostendenaars gedupeerd

Door Björn Anseeuw op 14 februari 2019

Heel wat parkeermeters op de Nieuwpoortsesteenweg zijn al sedert april vorig jaar uitgeschakeld. Nu blijkt dat alles ook heel stiekem gebeurde. Want heel wat bewoners bleven betalen waar dat niet meer moest. Dat maakt schepen van Mobiliteit, Björn Anseeuw (N-VA) bekend: “De lijst met gedupeerden is lang. Zo kochten minstens 95 Oostendenaars nietsvermoedend een bewonerskaart om te parkeren op de Nieuwpoortsesteenweg terwijl heel wat andere weggebruikers niet moesten betalen.Dat kan natuurlijk niet. Het spreekt voor zich dat we bij openbare werken mee zoeken naar alternatieve parkeeroplossingen. Maar het kan niet dat de ene bewoner dan wel moet betalen en de andere niet. Dat is cliëntelisme en daar bedank ik voor.”

Parkeermeters op slinkse wijze uitschakeld

Indigo is het parkeerbedrijf dat parkeren op de openbare weg in Oostende beheert. “In april 2018 gaf de voormalige burgemeester op eigen houtje de opdracht om de parkeermeters op de Nieuwpoortsesteenweg, tussen de Heilig-Hartlaan en de Elisabethlaan, uit te schakelen. Hij deed dat zogezegd om een oplossing te bieden aan de bewoners van het Westerkwartier die werden gehinderd door werken in eigen straat,” verduidelijk Björn Anseeuw.

“Het is logisch dat het stadsbestuur mee zoekt naar alternatieve oplossingen voor bewoners wanneer die worden gehinderd door openbare werken in hun straat,” zegt Björn Anseeuw. “Maar het is ongehoord dat dit stiekem gebeurt zonder enige formele beslissing van het stadsbestuur.”

De laatste werken in het Westerkwartier werden al afgerond in mei 2018. “Het is dan ook bijzonder vreemd dat de voormalig burgemeester ook na de zomer nog altijd weigerde om de parkeermeters terug in werking te stellen. De bewoners van het Westerkwartier konden al lang niet meer gehinderd worden door werken in hun straat,” aldus Björn Anseeuw.

Maar er is meer. In november 2018 vertrok er een e-mail uit het kabinet van de voormalige burgemeester waarin hij stelde dat de meters nog niet in werking mochten worden gesteld. Mobiliteitsdeskundigen zouden in december ‘een evaluatie maken van de impact van deze voorlopige situatie’. “Alleen werd er hiervoor nooit een mobiliteitsdeskundige aangesteld. Van een evaluatie is er dan ook geen spoor,” verduidelijkt Björn Anseeuw. “Ook dat kan dus niet de echte reden zijn geweest.”

Het gevolg is dat deze beslissing, die aan elke democratische controle werd onttrokken door ze van de agenda van het schepencollege en gemeenteraad te houden, voor flink wat gedupeerden heeft gezorgd. Björn Anseeuw: “Waar bewoners uit de wijk gratis konden parkeren, liet men bewoners van de Nieuwpoortsesteenweg doodleuk wel een parkeerkaart kopen om te parkeren in hun straat. Dat is compleet onrechtvaardig. Elke Oostendenaar kan zijn centen goed gebruiken. Als het gratis parkeren is in de Nieuwpoortsesteenweg, dan is dat voor iedereen, dan moet dat formeel worden beslist door het stadsbestuur en dan moet dat goed worden gecommuniceerd aan alle inwoners.”

Hoe moet het nu verder?

“Om te beginnen wil ik niet dat de lijst van gedupeerden nog langer wordt,” zegt Björn Anseeuw. “Ik zal dus niet snel-snel de meters terug in werking laten stellen. Doe ik dat wel, dan worden hier plots retributies uitgeschreven waar mensen dat al lang niet meer verwachten. Ook dat zou niet fair zijn.”

Het stadsbestuur zal nu aan een oplossing werken. “We zullen die parkeermeters ooit weer in werking moeten stellen. Ik zal daarom, niet slinks zoals vroeger, maar in alle openheid en transparantie een voorstel uitwerken dat ik zal voorleggen aan het College van Burgemeester en Schepenen. Nadat we dan een beslissing hebben genomen zullen we die vanuit de stad duidelijk en ruim op voorhand communiceren. En het ordewoord daarbij zal altijd zijn: rechtvaardigheid.”

Wat met gedupeerden?

Vandaag kochten 95 inwoners een parkeerkaart waar er in werkelijkheid niet moest worden betaald. “Ik ga er alvast alles aan doen opdat de gedupeerden hun geld terug krijgen voor de kaart die ze blijkbaar nooit hadden moeten kopen,” besluit Björn Anseeuw.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is