Stad Oostende neemt parkeerbeleid in eigen handen

Door Björn Anseeuw op 15 maart 2019, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Oostende

De bovengrondse Zeeparking komt vanaf 1 april terug in handen van de stad. En dat is tegelijk de start van een nieuw parkeerbeleid voor Oostende. Dat zegt bevoegd schepen Björn Anseeuw: “De overeenkomst met Indigo voor dat stuk parking loopt eind maart af. Ik heb ervoor gekozen om die overeenkomst niet te verlengen. Om echt het verschil te maken wil ik als schepen van mobiliteit een aantal sleutels in handen hebben. Deze parking is er een van. Het is de drukst bezochte parking van Oostende. De komende maanden stellen we de parking ter beschikking van de Oostendenaars en de bezoekers van onze stad en maken we er een gratis blauwe zone van. Dit is een belangrijke eerste stap richting een eerlijk parkeerbeleid.”


Vanaf 1 april 2 uur gratis parkeren

Vanaf 1 april gaan de slagbomen van de bovengrondse Zeeparking definitief open. “Ik heb aan Indigo gevraagd om de slagbomen te verwijderen. Vanaf dan kunnen Oostendenaars en shoppers er 2 uur gratis parkeren in een blauwe zone,” zegt Björn Anseeuw.

Een eigen parkeerbeleid ontwikkelen

“Het in eigen beheer nemen van de bovengrondse Zeeparking is een eerste stap naar een eigen parkeerbeleid waarmee we het de Oostendenaars en de vele bezoekers van onze mooie stad makkelijker willen maken,” aldus Björn Anseeuw. Vanaf 1 juli wordt de parking betalend. De prijzen worden zeker niet verhoogd. “Het is belangrijk dat we dit zelf doen. De opbrengsten blijven van en voor de Oostendenaar. Zo zullen we de opbrengst gebruiken om een beter en goedkoper parkeeraanbod uit te bouwen. Het is de bedoeling om tegen 2022 een nieuwe, randparking met lage tarieven aan het bosje te bouwen. Zo maken we het stadscentrum een stuk aantrekkelijker, fietsvriendelijker en tegelijk erg goed bereikbaar voor wie toch met de wagen komt.”

Naar een aantrekkelijke en bereikbare stad

Maar er is meer. “We hebben ook nog plannen voor een ondergrondse parking. En in 2022 kunnen we alle parkeerplaatsen langs de openbare weg in eigen beheer nemen. Wat we nu doen met de Zeeparking geeft ons de kans om hiervoor de nodige inzichten te verwerven in het gebruik van de parkings in onze stad en de verkeersstromen die ermee gepaard gaan. Ik wil een sterk lokaal parkeer en mobiliteitsbeleid die van Oostende een leefbare stad maakt voor de Oostendenaars. We zijn ook een toeristische stad en moeten tegelijk bereikbaar zijn voor de 3,4 miljoen dagtoeristen en 1,8 miljoen verblijfstoeristen. Een nieuw parkeer- en mobiliteitsbeleid is broodnodig en daar starten we nu mee,” besluit Björn Anseeuw.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is