Openbaar vervoer in Oostende vanaf volgend jaar gevoelig versterkt

Door Björn Anseeuw op 19 oktober 2020, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Oostende

Samen met de omliggende gemeenten maakte Stad Oostende een nieuw openbaar vervoersplan. Dat zorgt voor een beter openbaar vervoer in, van en naar Oostende. Haltes worden frequenter bediend, er komen meer avondbussen en op veel trajecten worden de reistijden verkort. "Dit plan is een flinke stap voorwaarts voor Oostende. Het openbaar vervoer zal aantrekkelijker worden en dat betekent minder fileleed en meer verkeersveiligheid", zegt schepen Björn Anseeuw.

Het openbaar vervoer in, van, en naar Oostende wordt vanaf volgend jaar gevoelig versterkt. Dat blijkt uit het regionaal openbaar vervoersplan waarover een akkoord is tussen Oostende en de omliggende gemeenten. “Door verschillende lijnen te bundelen neemt de frequentie van bediening gevoelig toe", zegt schepen van Mobiliteit Björn Anseeuw. "Dat betekent dat er per halte meer bussen per uur zullen langskomen dan vandaag het geval is, zowel op weekdagen als in het weekend."

Meer bussen 's avonds, kortere reistijden

Ook het aantal bussen dat 's avonds rijdt, gaat omhoog. Waar de avondlijnen nu eenmaal per uur rijden, komt de bus op verschillende lijnen voortaan elk halfuur langs. Meer nog: er zal op meer lijnen dan vandaag avondbediening zijn. Bovendien komt de bus voortaan ook ’s avonds langs op plaatsen waar er vandaag nog geen avondbediening is. Dat is bijvoorbeeld zo op de Gistelsesteenweg. Ook het aanbod van en naar Oostende, bijvoorbeeld van en naar Gistel en Oudenburg, wordt uitgebreid.

Maar er is meer. Ook de reistijden op verschillende trajecten verkorten gevoelig. “We doen dat op twee manieren. In Oostende is het vandaag zo dat als je wil wisselen van lijn, je nagenoeg altijd eerst naar het station moet", legt Björn Anseeuw uit. In de toekomst wordt dat anders. Zo zal je bijvoorbeeld ook op de Torhoutsesteenweg van bus kunnen wisselen om zo vanuit Stene rechtstreeks naar Mariakerke te reizen. "De lijnen naar de Vuurtorenwijk en naar Bredene halen we dan weer uit elkaar, zodat de reistijd naar de Vuurtorenwijk, en naar Bredene, een flink stuk korter wordt dan vandaag", verduidelijkt Björn Anseeuw.

Vervoer op maat

Nieuwe en toekomstige ontwikkelingen worden nu al opgenomen in het openbaar vervoersplan. Zowel het nieuwe Crematorium als Ostend Science Park (in de achterhaven) zullen worden bediend door middel van Vervoer op Maat. Vandaag is het moeilijk in te schatten hoe groot de vraag zal zijn voor deze plaatsen. Toch is het erg belangrijk dat er ook hier goede mobiliteitsoplossingen zijn. Stad Oostende kiest daarom voor Vervoer op Maat. De mobiliteitscentrale helpt mensen dan bij het plannen van hun verplaatsing. Dat kan via een taxi zijn, maar deelfietsen komen hiervoor evengoed in aanmerking.

Vlaanderen is opgedeeld in 15 vervoersregio’s. Binnen een vervoersregio werken steden en gemeenten samen om een toekomstgerichte mobiliteitsvisie uit te werken. Zo werkt Oostende samen met Koksijde, Nieuwpoort, Middelkerke, Bredene, De Haan, Oudenburg, Gistel en Ichtegem aan een regionaal mobiliteitsplan. Het regionale mobiliteitsplan moet klaar zijn in december 2021. Dit openbaar vervoersplan is een eerste belangrijke stap in volledige uitrol van dat plan.

Bereikbaar Oostende: minder files, meer veiligheid

Stad Oostende is erg tevreden met het bereikte akkoord. “Dit is een flinke stap voorwaarts voor onze stad. Door het aanbod te versterken, zal het openbaar vervoer voor de Oostendenaars aantrekkelijker worden. Dat zal dan weer zal zorgen voor meer verkeersveiligheid en minder fileleed. Tegelijk worden we een stuk bereikbaarder uit de omliggende gemeenten. Mensen moeten vlot naar onze stad kunnen komen om te werken, studeren of zich te ontspannen. Dit nieuwe openbaar vervoersplan zorgt ervoor dat Oostende haar rol als centrumstad nog meer dan voordien kan waarmaken", besluit Björn Anseeuw.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is