Oostende fietsstad lanceert elektrische deelsteps

Door Björn Anseeuw op 17 april 2019, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Oostende, West-Vlaanderen

Vanaf volgende maand rijden er elektrische deelsteps rond in Oostende. Dat maakt Schepen van Mobiliteit, Björn Anseeuw (N-VA), bekend: “Ik vind het ontzettend belangrijk dat we de stad bereikbaar en aantrekkelijk maken voor de Oostendenaars maar ook voor de mensen die in onze stad werken en de vele toeristen die onze stad bezoeken. Niet alleen fietsen maar elke vorm van deelmobiliteit speelt hierin een steeds belangrijkere rol en is de laatste jaren sterk geëvolueerd. Een smartphone is het enige wat je nodig hebt om gebruik te maken van de nieuwe deelsystemen. En de elektrische step is hiervoor een uitstekend laagdrempelig vervoersmiddel. Elke nacht worden de steps opgehaald en de batterijen opgeladen, ’s ochtends worden ze weer netjes voor u klaargezet en het is voor iedereen erg eenvoudig om ze in de hele stad te gebruiken.”

Hoe werkt het?

Het gebruik van een deelstep is erg eenvoudig. “We zijn ambitieus en geven de Oostendenaar de keuze tussen verschillende firma’s. Dit is geen proefproject. We gaan er voluit voor. Elke Oostendenaar kan hiervan gebruik maken in elke wijk van de stad. Dat maakt ons uniek in West-Vlaanderen,”vertelt Björn Anseeuw. “Het volstaat om de app van één van die aanbieders te downloaden op je smartphone. Met die app vind je de dichtbijzijnde step. Om de step te ontgrendelen scan je met je smartphone de code op het stuur van de step en ga je rijden. Eens je je bestemming hebt bereikt parkeer je je step netjes en sluit je je rit af in dezelfde app. De elektrische step is zo het nieuwste groene transportmiddel in steden. En het grote voordeel is dat die step heel compact is.”

Hoeveel kost het?

Een rit met een deelstep kost 1 euro plus 15 eurocent per minuut. “Betalen kan heel eenvoudig via je app,” verduidelijkt Björn Anseeuw.

Hoeveel steps komen er?

De deelstep is een uitstekend vervoersmiddel voor kortere afstanden. “Al gebruiken ook toeristen ook erg graag een deelstep,” vertelt Björn Anseeuw. “In Brussel bijvoorbeeld staan toeristen in voor 30% van alle ritten. Bij de start zullen we voorlopig drie aanbieders in Oostende toelaten. We mikken op minstens 500 steps om te starten. Na één jaar zullen we die aantallen evalueren en verhogen waar nodig. Zo spelen we kort op de bal en geven we nieuwe mobiliteitsoplossingen voor onze stad de kans om te groeien,” besluit Björn Anseeuw.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is